Virtuell simulering för upplevelseträning

Virtuell simulering ersätter inte livesimuleringar inom räddningsinsats men ger möjlighet till en upplevelserik mängdträning inom många skiftande scenarier.

Det finns vissa fördelar med livesimuleringar och det finns andra fördelar med virtuell simulering. De är helt enkelt ett väldigt bra komplement till varandra.

– Ibland finns det en rädsla bland kursdeltagare för att göra misstag och fel under en livesimulering. Vid en v-simulering avdramatiseras den risken och nervositeten blir inte lika stor. Dessutom kan de utifrån den återkoppling de fått av läraren göra ett nytt försök med en gång, förklarar Cecilia Hammar Wijkmark som är projektledare för ‘Virtuell Simulering’ inom MSB.

Vid en v-simulering kan läraren individanpassa tempot. Det går även att pausa simuleringen för att diskutera situationer som uppkommer. Vilket inte alltid är möjligt vid en livesimulering på övningsfält.

group_vir_sim_01

Virtuella scenarier för träning

Kursdeltagare och studerande kan genomföra simulering individuellt eller i grupp i samverkan med kurskamrater. Var och en av deltagarna styr en avatar med en spelkontroll eller joystick och går på så sätt runt i miljön som visas på skärm.

En lärare vägleder deltagarna. På uppmaning av läraren aktiverar en spelledare förberedda moment i scenariot som ska utmana deltagarna. Det kan vara ett vittne som har viktig information, att någon person plötsligt behöver ett akut omhändertagande, eller en brand som accelererar. För att skapa en levande miljö finns det även avatarer och fordon som är förprogrammerade att på egen hand röra sig runt olycksplatsen. Lämplig tid för en simulering är 5-15 minuter och den bör inte vara för komplex.

Utbildning i scenarieskapande

Under fem augustidagar har personal från skolorna på Sandö och Revinge utbildats i hur man skapar scenarier för virtuell simulering. MSB har i dagsläget 10 licenser på ett simuleringsprogram. Programmet ligger på fem datorer i Sandö och fem i Revinge.

Under utbildningen blev det tydligt att livesimuleringar kräver en hel del förarbete. Skapade av scenarier och rollen som spelledare förutsätter också god kännedom om simuleringsprogrammet. Som grund till ett scenario kan en grupp ämneslärare skrivit ett manus med utgångspunkt från de lärandemål som ska övas.

create_vir_sim_700

Tydliga begränsade lärandemål

Sune, lärare inom Räddningsledning på Sandö, påpekar att det är viktigt att man som lärare är klar över vilka lärandemål som ska tränas och att det inte blir för många lärandemål på en gång. Det kan handla om att avge en framkomstrapport, bestämma lämplig fordonsplacering, hur området kan säkras, hur evakuering kan genomföras eller att kommunikationen ska tränas.

Joanna, SMO-lärare på Sandö, ser möjligheten att använda olika scenarier för att stimulera till mer gruppdiskussioner inom t.ex. det förebyggande arbetet eller kring bemötande. V-simulering kan också användas för att visualisera konsekvenser av beslut.

Stefan, lärare inom Räddningsledning på Revinge, ser att v-simulering ger en upplevelseträning som är värdefull för lärandet. Han ser inte att v-simulering behöver ersätta FireStudio utan att båda har sin plats som simuleringsverktyg.

group_vir_sim_03.jpg

Prova-på-simulering

Under en kväll fick kursdeltagare på Sandö komma och prova på v-simulering. De ser en stor nytta med v-simulering och hoppas på möjligheten att de även ute på Räddningstjänsterna ska kunna få tillgång till  MSB:s virtuella simulering . En deltidsbrandman på en liten ort förklarar så här.

– När jag övar med v-simulering kan jag faktiskt göra om det som inte fungerade och gå ifrån och känna mig nöjd.

En deltidsbrandman på en liten ort uttryckte följande:

– Vi har bara tolv larm på ett år. Att få tillgång till det här skulle ge mig möjlighet att träna mycket mer och vara bättre förberedd.

 

Text & foto
Charlotte Ch, MSB Revinge

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s