Flipped Classroom i e-lärandet

Denna sida är under arbete

Flipped Classroom – det omvända klassrummet

Flipped Classroom handlar om att studerande i stället för att först delta i klassrumsföreläsningar, först tar del av utbildningsmaterial på egen hand. De studerande instrueras att ta del av anvisade lärresurser som t.ex. litteratur eller videoföreläsningar före en lektion. När de studerande sedan möts synkont i online-klassrummet används tiden till att de får aktivt befästa och utöka sin kunskap genom grupparbete, diskussioner, praktiska övningar under handledning och vägledning av läraren.

Instuderingmaterial tillgängliggörs på lärplattformen

En viktig del av Flipped Classroom är att lärresurserna (undervisningsmaterialet) levereras online, i vårt fall på Studera.

Detta gör att de studerande kan komma åt resurserna när som helst och var som helst. Dessutom kan de använda dessa resurser i sin egen takt och titta på dem så många gånger de vill. Detta skapar flexibilitet som är högt uppskattad, särskilt av vuxna elever som även har andra åtaganden.

”Det omvända klassrummet” med videoföreläsningar

Detta sätt att använda videoföreläsningar brukar kallas för ”Flipped Classroom. Det handlar om att ”vända på undervisningen”. Genom att låta de studerande ta del av videoföreläsningar på egen hand före lektioner kan lektionen användas för diskussioner och klargöranden. Bakgrundstanken är att den tid då lärare och studerande verkligen möts ska användas till interaktion, inte envägskommunikation och individuellt arbete.

Utmaningen med Flipped Classroom 

Det finns en risk med Flipped Classroom vilket är att alla studerande kanske inte har tagit del av filmen. Men å andra sidan bidrar lektionen till att aktivt och stimulerande lärande. Det möter även studerandes önskan om anpassning av sin studietid. Därför handlar det också om att som lärare vara tydlig och skapa uppgifter där det finns ett inbyggt krav på att alla kommer att vara aktiva och måste bidra.

Förslag på förberedande uppgifter

Förberedande uppgifter gör att fler kommer bättre förberedda till lektionen. En förberedande uppgift stärker lärandet eftersom nya kunskaper befästs ytterligare när vi måste ta fram dem ur minnet och använda dem. Du som lärare får återkoppling på hur de har förstått materialet och om något behöver klargöras ytterligare.

  • Tilldela en test med några flervalsfrågor utifrån tilldelat instuderingsmaterial. Använd frågeverktyg som t.ex. Prov-verktyget i Studera, Kahoot Challenge, Google Formulär.
  • Lägg upp en kort videofilm där du i god tid skapar kontakt ansikte-mot-ansikte och på ett motiverande sätt går igenom upplägget av kommande lektion och hur de kan förbereda sig. (Ett textmeddelande skapar inte samma engagemang och motivation).
  • Tilldela en reflektionsuppgift i t.ex Forum i Studera, via Mentimeter.
  • Lämna in en lista med de fem viktigaste nyckelbegrepp som de i tilldelad videoföreläsning själva tycker är av betydelse. Variant: lägg in hemliga nyckelord i videoföreläsning som de studerande ska återge vid kommande lektion.
  • Rita en tankekarta, ett flödesschema utifrån innehållet i tilldelad videoföreläsning. Ritning lämnas in före lektion.
  • Tilldela fördefinierade ”problem” som ska redovisas och behandlas under kommande lektion.