Frågor för att aktivera arbetsminne och långtidsminne

I den här filmen från Pedagog Värmland får vi exempel på hur vi lärare kan designade frågor som får de studerande att repetera och tänka på de saker som de måste lära sig. Frågor som får dem att tänka mer och djupare.

Elisabeth Mellroth, lektor vid Karlstad universitet, förklarar hur vi med hjälp av återkommande och strukturerade frågor kan få studerande att tänka fokuserat för att aktivera arbetsminnet och för att skapa starkare kopplingar i långtidsminnet.

Formulera djupa frågor/problem

I filmen ger även några lärare exempel på två typer av frågor/uppgifter som är utvecklade av den brittiska läraren Craig Barton. Syftet med frågorna är att formativt undersöka om de studerande är ”med på banan”.

  • Diagnostic Questions (DS) – en fråga som har fyra svarsalternativ där ett är korrekt och de tre felaktiga svarsalternativen är uttänkta som möjliga svar på felaktig men möjlig tankegång. Här använder sig läraren av sina erfarenheter om vanliga missuppfattningar. Diagnostiska flervalsfrågor används dels för att snabbt undersöka hur klassen på gruppnivå har uppfattat innehållet i lektionen, dels för att få de studerande att tänka ordentligt.
Exempel på DS-fråga från ämnet Idrott & Hälsa
  • Same Surface Different Dept Problem (SSDD-problem) – En fråga inom ett ämnesområde som består fyra olika delproblem. Delproblemen liknar varandra till ytan men har olika djup. De ska leda de studerande till att koppla ihop kunskaper från tidigare lektioner och att tänka mer och djupare. Det är viktigt att de studerande vet syftet med övningen, att de ska fräscha upp sina kunskaper och att de ska kontrollera sin egen kunskap. De studerande får ca 5-10 minuter till att lösa delproblemen. Därefter får se de korrekta svaren och jämföra dem med sina egna lösningar. Grundtanken är att de ska se likheter och skillnader mellan mellan olika problem.
Exempel på SSDD-problem i ämnet Idrott & Hälsa

Repetition & Exit Tickets i undervisningen

Frågorna & uppgifter kan användas som en del av undervisningen men också som Exit Tickets. Själva genomförandet behöver bara ta 5-10 minuter, men samtidigt påpekar Mellrud betydelsen av att de studerande verkligen får tid till att tänka på djupet. Man får inte heller glömma bort att lägga tid till att klargöra och reda ut eventuella missuppfattningar, antingen sist i lektionen eller i början av nästa lektion.

Kollegialt utformande av frågor/problem

Att lägga in den här typen av frågor i undervisningen ska inte så så mycket tid av en lektion, däremot tar det mycket tid att utveckla den här typen av frågor. Därför är ett gott råd att ämneskollegor tillsammans prövar och utvecklar.

Charlotte Ch


Fördjupning

I filmen ovan hänvisar Mellrud till Martin Kristanssons föreläsning om Kognitionsforskning för ämneslärare.


Mer att läsa i TPACK Revinge

Repetitionskurvan – en väg till bättre lärande

Preciserade frågor utifrån lärandemålen

Minska kraven på de studerandes arbetsminne

Lämna en kommentar