KL-struktur: Pyramiden

Kl_pyramiden_700b

Pyramiden är en struktur för grupper som ska diskutera och värdera ett antal saker för att prioritera dem i förhållande till varandra. Prioriteringen visualiseras i form av en pyramid. Ju högre upp i pyramiden desto viktigare.

Du som lärare förbereder en hög med lappar till varje grupp, 10 eller fler. På varje lapp finns ett nyckelord, ett begrepp eller kort mening. Det kan också finnas bilder. Det går också att utmana de studerande att själva skriva ett antal lappar inom ett område.

Stort ark med rutor i pyramidform

pyramiden_lektions_pm_300Du som lärare kan förbereda ett stort ark med rutor i pyramidform där gruppen ska placera sina lappar. Men de studerande kan också lägga sina lappar direkt på bordet utifrån en ritad förlaga på tavlan. Fördelen med ett stort pappersark är att lapparna sedan kan klistras eller tejpas fast och hängas upp så att andra kan gå runt och titta på resultatet eller helt enkelt sparas för fortsatt arbete.

Konsensus

pyramiden_grupp_300Gruppen ska tillsammans värdera vad som är viktigast och mindre viktigt. Gruppen ska nå konsensus. De kan prova olika placeringar och möblera om till det att tiden är ute. (Det är bra att ange en tid de har till förfogande och sätta en timer.) Poängtera att det inte finns ett rätt eller fel svar, utan att det viktigaste är att de diskuterar och kommer överens om vad de som grupp tycker.

Säkerställ att gruppen utgör en lärresurs för varandra

När alla lappar är utlagda är det viktigt att de kontrollerar att alla i gruppen vet varför korten är placerade just i den ordningen de valt. Detta är en liten men viktig detalj för att säkerställa att gruppen verkligen fungerar som lärresurs för varandra. För att ytterligare förstärka det kravet slumpar du som lärare ut vem som ska redogöra för gruppens resultat först när redovisningen ska göras.

Exempel på användningsområden

Pyramiden passar bra för att få grupper att nå konsensus genom att diskutera och värdera olika saker. Här är några allmänna exempel: vad är viktigast att ta med sig till en öde ö, vilken är den viktigaste samhällsfunktionen, vad som är viktigast vid problemlösning eller att värdera vilka samarbetsfärdigheter som är viktigast.

Hämta grafik, printa ut, laminera – så har du ett kort tillhands som vägledning:
KL – Pyramiden by lottech CC BY-NC-ND

Kl_pyramiden_1200b

Här hittar du andra strukturer för Kooperativt Lärande

Lämna en kommentar