Diskutera och anteckna med hjälp av Y-kort

ykort_instruktorer_02

Ibland behöver vi titta på hur det inte ska vara för att det ska bli tydligare hur vi vill ha det. Genom att tänka i motsatser kan vi lättare komma definiera och sätta ord på önskat läge. I detta sammanhang kan ett Y-kort vara ett stöd för enskilda tankeprocesser och diskussioner i grupp.

Egentligen är Y-kort ingen struktur för samarbetslärande. Men det är ett bra underlag att använda i samband strukturer för kooperativt lärande.

Dilemman som varken är ja eller nej

På ett Y-kort kan man till vänster om stapeln skriva hur något ska vara eller hur det är. Till höger om stapeln hur något inte ska vara eller inte är. I klykan kan man skriva sådant som hamnar mitt emellan, som är varken eller, som till exempel dilemmasituationer.

Förberedelse och genomförande

Varje studerande kan få ett Y-kort utskrivet på A4-ark för anteckningar under några minuters tyst reflektion När gruppdeltagarna delar med sig av sina anteckningar kan gruppen utse en sekreterare som sammanställer alla uppslag på ett stort Y-kort utskrivet A3-ark eller blädderblocksblad. Gruppen kan sedan anslå sitt Y-kort på väggen och redovisa sitt Y-kort för den stora gruppen. Använd gärna KL-strukturerna Rondellen eller Två jämför när tankar och erfarenheter delas med kamraterna.

 

Foto & text
Charlotte & Lara

Lämna en kommentar